Entrevista a Joan Comas, director de Coral Transports (logística)

[Puede leer la entrevista en castellano aquí]                                                                     (Dilluns, 7 d'octubre del 2013)

Joan Comas, director de Coral Transport

Comas: "Avui, l'operador logístic encara el futur amb cert optimisme gràcies a les exportacions"

MARTA ESCOBAR MARTÍ

Joan Comas és el director de Coral Transports, una empresa catalana que es dedica al transport internacional a nivell logístic. També és el president de la societat Iberteam, concebuda l’any 2010 amb un objectiu clar: agrupar empreses espanyoles del sector de la logística, o similar, en una mateixa societat per “tenir unes mateixes regles i imatge de cara a Europa”. Això sí, mantenint la independència individual i sota el lema “Forts a casa, oberts al món”. Comas està afiliat a l’ADEG, una associació empresarial del Garraf i El Penedès. Encuriosida per una empresa com la seva, d’arrels catalanes i estesa arreu del món, em desplaço a Vilafranca del Penedès per conèixer una nova visió empresarial.

Què és important per què triomfi un negoci?

Hi ha diferents factors. Cal seleccionar un bon producte, que tingui els mitjans de finançament sans i recursos per poder-lo tirar endavant i posar-li tota la il·lusió possible perquè aquest projecte que es pugui iniciar arribi a bon terme.

Actualment, i tenint en compte l’increment de les exportacions catalanes (54,3% en front el 45,7%), quin mercat pesa més per les empreses catalanes: l’espanyol o l’internacional?

Nosaltres som operadors logístics que estem en el món de l’exportació i del transport internacional i nacional. Avui, puc dir que la nostra organització depèn, sobretot, dels clients que exporten i importen. El comerç exterior és el que ens dóna l’esperança de poder aguantar les nostres empreses. El mercat nacional és justament el contrari perquè ha quedat molt reduït. Volem continuar amb aquesta trajectòria a nivell de l’exportació i arreu del món com a països de l’Amèrica Central i del Sud, no només a Europa.

La davallada de la demanda del mercat espanyol és a causa de la crisi o el procés sobiranista hi té alguna cosa a veure?

Jo crec que tota la situació és un problema exclusivament de la crisi. Avui, des de la meva perspectiva, no tenim cap sospita que aquesta situació afecti el nostre comerç ni que cap activitat quedi afectada pel que vivim en aquests moments.

Què representa una empresa com Coral Transports per  Catalunya i per la seva economia?

Nosaltres, com a operadors logístics, tenim una rellevància important perquè som els que creem els conductes dels acords que arriben a les nostres empreses de Catalunya i de fora. A Catalunya tenim una part estratègica amb fluxos de mercat com el xinès i d’Extrem Orient pel port de Barcelona. Avui en dia, l’operador logístic encara mira el futur amb un cert optimisme.

Si Catalunya disposés del Corredor Mediterrani...

Aquesta és una de les coses amb què realment estem una mica impactats per la poca voluntat que veiem per part del govern actual perquè nosaltres creiem que és determinant pel futur. I no només per Catalunya, sinó per la resta de la Península Ibèrica. És vergonyós que després de vint anys, l’enllaç de l’AVE amb la resta d’Europa encara estigui pendent. No compleixen regles econòmiques, sinó que els interessos polítics treuen pes a la franja mediterrània per donar-lo al centre.

Tot i que, com m’ha dit, a Coral Transports no l’afecta el procés sobiranista, creu que sí pot influir en altres empreses catalanes o ubicades a Catalunya?

Ja vàrem viure una experiència [de boicot] amb el tema del cava i això ens ha fet despertar per buscar nous mercats i ens ha demostrat que, en un moment determinat, pot haver-hi alguna situació puntual. No oblidem, però, que aquesta situació seria en els dos sentits perquè Catalunya també compra molt al mercat espanyol. Els nostres camions que surten a la distribució nacional tornen amb mercaderies. Quan els francesos ens cremaven a la frontera els camions de fruita, es demanava que hi hagués una reacció de bloqueig a l’hora de comprar productes francesos com a represàlia pel que ens feien. Però el comerç va continuar igual i és el que considero que hauria de passar aquí.

Llavors, la por al boicot és pel rebombori que es crea entre polítics i ciutadans?

Sí, i que també pot haver-hi certes reaccions però que serien més viscerals que des de la perspectiva empresarial.

De fet, el sector del cava va sortir reforçat amb el boicot del 2005, quan va guanyar un 7% de les vendes a l’estranger i més tard va recuperar les del mercat espanyol.

Amb un procés com el que estem vivint hem de ser conscients que no tot serà positiu. Però hem de valorar què ens representa quedar-nos com estem ara.

Com ha d’afrontar un empresari que té part del seu negoci repartit per l’Estat el procés sobiranista?

El que s’ha de fer és anar per la via del diàleg i de la negociació i mai amb un atac. No cal anar en contra de res per aconseguir alguna cosa que realment creiem que és més justa pels catalans, tant per les empreses com per les persones. I si això ho portem correctament no té per què haver-hi una conseqüència gaire alarmista.

I si s’esgota la via del diàleg?

És diferent si parlem des de la perspectiva política que empresarial. Els empresaris hem de buscar el diàleg, és a dir, fer entendre quina és la nostra situació i per què estem en aquest procés. Si aquesta entrevista me l’haguessis fet fa cinc anys, jo t’hagués dit, com a empresari, que deixem estar el procés. Avui, estic més convençut que és necessari iniciar-lo però fent comprendre que no té per què ser un greuge contra ningú, sinó una necessitat pel propi país. A més, culturalment som diferents.

Vostè, com a president de la societat Iberteam, que té tracte amb empresaris de la resta de l’Estat, em podria dir com veu aquest procés l’empresariat fora de Catalunya?

Creuen que això no tirarà endavant i no ho veuen com una amenaça.

Però són conscients que el poble de Catalunya reclama un canvi social i polític? Fins i tot, Esperanza Aguirre va dir que “hay que catalanizar España”.

Simplement no creuen que això pugui succeir. Hi ha hagut molts greuges comparatius. El nostre sector s’encarrega de fer estucatge de molts productes, entre ells, els químics perillosos. Les normes són comunes per tot l’Estat però, no obstant, el rigor amb l’aplicació d’aquestes normes no és igual a Catalunya que a molts llocs de la resta de la península. Lluitem amb competències deslleials, encara que les regles siguin les mateixes. Hi ha hagut empreses logístiques que han decidit traslladar-se a altres regions de la península perquè l’aplicació del rigor, que representa costos, és molt més senzilla que aquí. Aquesta situació ja és complicada però ja hi som. El que hem d'intentar és que el futur que volem no sigui pitjor que el que tenim ara.

Tanmateix, en la situació de crisi que vivim costa d’imaginar-se com seria una Catalunya independent.

Exacte. Però hem de pensar-ho i cal fer més estudis, que ja se n’estan fent. El pitjor que ens pot passar és seguir com estem ara. I veient la poca intel·ligència de la capacitat negociadora perquè ens estan fent arribar a uns extrems que, si el Govern espanyol ho hagués portat d’una altra manera, no estaríem com estem ara. Si el procés de sobirania tira endavant, ja no ens podrem excusar en el Govern espanyol. I si hi ha voluntat, ho podem gestionar d’una altra manera perquè culturalment som diferents. No pitjors ni millors, diferents.

Per fer una mica de futurologia, Coral Transports tem que, en una hipotètica independència, Catalunya pugui quedar fora de la Unió Europea?

Ens afectaria, però el que no sé dir-te és si per bé o per mal. Si no entrem al mercat comú, els tràmits duaners entrarien amb molta força, que pel sector de la logística són el negoci més important i en què tenim més ingressos des de l’any 92. Ara bé, pensar així seria ser egoista. Però és un tema que cal que sigui especulat i avaluat ja per quan arribi el moment.

Abans li preguntava com veu l’empresariat espanyol el procés encetat a Catalunya. Com el perceben els empresaris de la resta del món?

Catalunya és la que és i no té un pes específic transcendental per la resta del món. Però hi ha dues tendències depenent del país en què ho comentis. Fa poc, en unes reunions internacionals en què vaig estar a Milà, comentàvem la situació i ho veuen des d’una perspectiva no preocupant, i de vegades fins i tot simpàtica, però no ho entenen bé. La part política sí que comença a estar més sensibilitzada.

Pensen en seguir obrint-se a nous mercats?

Ens obrim, però no per ara, ho fem des del principi. Tenim corresponsalies a la resta d’Europa i a altres punts del món. La nostra empresa ha diversificat en molts productes dins del món de la logística i això ha permès obrir-nos a nous mercats.

Quins són els avantatges d’obrir-se al món?

En aquests moments, tot operador logístic que només s’ha enfocat en el mercat nacional ho està passant molt malament per la crisi i per això és necessari obrir-se a mercats internacionals. Però encara hi ha empreses dins el territori espanyol que encara ho veuen molt llunyà.

Per una empresa com Coral Transports, un estat propi per a Catalunya pot ser beneficiós, perjudicial o indiferent?

Pitjor no ens seria. I millor... caldria veure-ho.

L’empresari francès Alain Minc va declarar que la independència és una “tonteria” i va assegurar que en cas que Catalunya s’independitzés no entraria a la Unió Europea. Què opina sobre aquesta afirmació?

Si a mi no m’afectés la temàtica i, per exemple, passés a Alemanya, no em preocuparia i diria que per què heu de separar-vos si ja esteu bé com esteu. És molt fàcil dir això però a mi aquestes declaracions no m’afecten.

És important que un empresari es posicioni políticament o, pel contrari, s’ha de mantenir al marge?

Arriba un moment en què hem de ser valent. No puc parlar per la resta d’empresaris però si les coses es fan amb respecte i negociant i tu t’identifiques amb allò que ets, o que voldries ser, no direm tot el que voldríem dir, però si callem acceptem una situació.

S’haurien de reinventar els projectes empresarials per encarar el futur?

Ja s’han fet moltes coses però encara hi ha empreses que no detecten els problemes que tenen. Però és clar, la situació pesa molt ara i ens falta el flux per portar a terme moltes iniciatives que per la crisi no es poden realitzar.

Quins avantatges comporta estar afiliats a l'ADEG (Associació d'Empresaris Garraf, Alt Penedès, Baix Penedès)?

Ens ha servit de molt. Ens aporta relacions, coneixement empresarial, donant-se a conèixer a altres camps... Podem contrastar informació, experiències i opinions. La feina que està fent l’ADEG és impressionant. 

Pots enviar el teu comentari sobre l'entrevista al director de Coral Transports, Joan Comas, a:

comentaris@laquestiocatalana.cat