Entrevista a Vicenç Ferrer, propietari del celler Mas Vicenç  

[Puede leer la entrevista en castellano aquí]                                                                    (Dimecres, 17 de juliol del 2013)

Ferrer: "Com més busquem la força cap a la independència, menys ganes té l'Estat d'apostar per un producte català" 

Vicenç i Xavier Ferrer durant la visita al celler Mas Vicenç

MARTA ESCOBAR MARTÍ

Després de passar per mans de quatre generacions familiars, el celler Mas Vicenç situat a Cabra del Camp (Tarragona), Vicenç Ferrer i el seu germà petit, Xavier Ferrer, han pres el relleu als seus progenitors per “re-evolucionar” el negoci durant els darrers nou anys. Des de llavors, els germans Ferrer han apostat per produir un vi de qualitat, un vi inquiet per conèixer món i, també, perquè el coneguin. Com a petita empresa catalana, és important donar-li veu perquè ens expliqui com els influeix el procés sobiranista encetat a Catalunya. Davant del panorama actual, el celler Mas Vicenç prefereix apostar pel mercat català i exterior abans que “malgastar forces” en el mercat espanyol.

Durant la visita al celler, vostè deia que ara comencen a vendre fora de Catalunya. A quins mercats vénen també?

Al mercat europeu que és el de més proximitat a l’hora de fer qualsevol acte o qualsevol tema de promoció i a on podem arribar més fàcilment. També ho fem perquè les taxes o els aranzels són més econòmics si no hem de creuar l’oceà. Però el nostre gran mercat està centrat aquí, en les províncies més properes.

Al Tarragonès o a tota Catalunya?

Sobretot centrat en el Tarragonès però també venem a tota Catalunya i a part del nord del País Valencià.

A banda del País Valencià, també venen a la resta de l’Estat espanyol?

Venem alguna cosa puntualment però no tenim una distribució fixa ni regular. Només venem a algunes botigues.

Catalunya és la primera comunitat productora de vins de qualitat de l’Estat espanyol i la que més ven sobretot al mercat interior. Els és més complicat vendre a la resta de l’Estat espanyol o a la resta d’Europa?

Per molt que no ho vulguem veure, el consumidor de l’Estat espanyol és una mica reticent a l’etiquetatge en català, que no impossible.

El 2009 van guanyar el XI Premi a la Normalització Lingüística de l’Alt Camp. Per què és important apostar per la llengua i cultura catalana?

Perquè el vi té el seu origen a la terra i a la nostra família. La nostra empresa és de parla catalana i tots som nascuts a Catalunya. Per tot això, i perquè el vi va enfocat al nostre mercat, les imatges han de ser en català.

A banda que tinguin els vins etiquetats en català, creu que el procés sobiranista encetat a Catalunya dificulta la venda de productes catalans a l’Estat espanyol?

Sí, jo crec que sí, perquè com més busquem la força cap a la independència, menys ganes té l’Estat d’apostar per un producte català.

Freixenet va anunciar al març haver començat a notar símptomes de boicot per part dels consumidors espanyols arran de la Diada però alguns membres del Govern li treuen importància.

Els temes polítics van lligats a una part econòmica que se’n ressent. A nosaltres no ens ha afectat gaire directament perquè no estem dins el mercat estatal però sé d’empreses que sí que reben boicot. Nosaltres, que també venem al País Valencià que hi ha els dos bàndols, sabem que si el producte està etiquetat en català hi pot haver diferenciació per part del consumidor. Els que compren els nostres productes són els que se senten molt valencians.

Apostar per l’alta qualitat obre portes a nous mercats?

Sí, sobretot en mercats on busquem prestigi. Amb les imatges més renovades i amb aquesta imatge més avantguardista que hem volgut posar als vins, hem obert un mercat cap a nous països, que busquen una qualitat.

Com es projecten vostès com a celler per vendre la marca catalana a Europa i al món?

Anem adaptant les imatges per poder vendre els nostres vins a altres països, marcant el català com la nostra llengua d’origen però posant-hi alguns matisos en altres llengües com l’anglès.

Quins canvis han hagut de fer en el celler per, com vostès diuen, “re-evolucionar la tradició” i rejovenir-lo?

Sobretot la imatge corporativa, tenint clar un eslògan, una idea i una filosofia. A partir d’aquí donar una marca a cada vi, donar-li un moment, un plaer o una anècdota i que tingui una història al darrere. A banda d’això re-evolucionem la tradició organitzant activitats com el Walk and Wine o situant-nos en llocs i botigues més moderns.

Quins reptes tenen vostè i el seu germà com a joves emprenedors?

Volem mantenir el projecte “Re-evolucionant la tradició” amb la venda dels vins i l’oli d’oliva i en el temps lliure que ens queda fem investigació i desenvolupament i creació dels nostres productes.

Els agradaria obrir-se a nous mercats?

Sí, a alguna cosa complementària que ens permeti crear idees noves que trenquin amb la tradició. Nosaltres destinem moltes forces perquè la nostra producció es pugui vendre només a la província de Tarragona i hem començat a no tenir por a vendre a altres províncies però tampoc no podem forçar. Potser ens serà més fàcil vendre a Bèlgica o a Alemanya. Potser som reticents, però, per què malgastar forces en un mercat que saps que el 50% no et comprarà?

Pots enviar el teu comentari sobre l'entrevista a l'enòleg i propietari del celler Mas Vicenç Vicenç Ferrer a:  

comentaris@laquestiocatalana.cat