[Lea la crónica en castellano aquí]                                                                 (Dijous, 31 d'octubre del 2013)

Per què el Corredor Mediterrani ha estat una de les últimes prioritats del Govern espanyol?

Corredor Mediterrani

Les inversions en infraestructures de l’Estat han perjudicat constantment el Corredor Mediterrani, una obra fonamental pel bon funcionament de la xarxa europea de transport i per la competitivitat de l’economia europea

MARTA ESCOBAR MARTÍ

Després de prioritzar infraestructures poc competitives en detriment del Corredor Mediterrani, com l’AVE a Galícia, o l’afegiment d’un tercer rail a la via de Cartagena que va fins la frontera, i amb l’aigua fins el coll per les pressions rebudes, la ministra de Foment, Ana Pastor, va declarar a principis d’octubre que el Corredor és, ara, “una de les obres prioritàries” del Govern espanyol.

Reivindicat des de fa anys pels governs de Catalunya, València i Múrcia, poques vegades el Govern espanyol, fos del color polític que fos, havia posat tant d’esforç a destinar un pressupost més elevat per l’Eix Mediterrani. I, també, poques vegades havia estat tan conscient que es tracta d’una infraestructura necessària pel funcionament de tot l’Estat espanyol i de la seva relació amb Europa. Potser ha estat així per la insistència constant, no només dels executius de les comunitats autònomes per on ha de passar, sinó també per gran part de l’empresariat europeu.

En una reunió del FOREDE el passat 30 d’octubre a Lió (França), un fòrum en què s’agrupen les patronals del Piemont, la Suïssa Romanda, Baden-Württemberg, Roine-Alps i Catalunya, és a dir, les patronals de les regions més industrialitzades d’Europa, els empresaris van reflexionar sobre la importància del Corredor. Al seu parer es tracta d’“una infraestructura clau per a la competitivitat de l’economia europea perquè estreny la connexió dels grans pols d’activitat a Europa, des de Barcelona a Kiev”.

Tanmateix, no ha estat fins aquest mes d’octubre que l’Executiu espanyol s’ha posat les piles anunciant que un 22% de les inversions ferroviàries estaran destinades a l’Eix Mediterrani en els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) del 2013. En xifres, això representa 1.019 milions d’euros destinats al Corredor, un 41% dels quals aniran cap a Catalunya. Això sí, tot plegat suposarà que els PGE assignin un 10,7% menys d’inversió l’any vinent a aquesta comunitat.

“Esperem que sigui l’any clau, final i definitiu per desbloquejar el Corredor perquè el necessitem com el pa”, resava el president de Catalunya, Artur Mas, a Mariano Rajoy el passat mes de maig durant un esmorzar previ a la inauguració del Saló de l’Automòbil de Barcelona. I és que només Catalunya, una de les regions més industrialitzades d’Europa, concentra el 25% de l’activitat automobilística de tot l’Estat i, si s’hi suma el sector dels components, aquest percentatge augmenta a un 40%.

L’Eix Mediterrani contribuiria positivament a la dinamització de l’economia espanyola i europea, comportaria uns costos de transport més baixos i, a més, proporcionaria una via lineal i curta de transport de les mercaderies a tota Europa. És per això que molts empresaris no entenen la manca d’interès que fins ara ha mostrat el Govern espanyol en aquest terreny. Un exemple d’això és el director de Coral Transports, Joan Comas, que durant l’entrevista realitzada per La qüestió catalana a principis d’octubre, manifestava que, en general, els empresaris estan “impactats” per “la poca voluntat que veiem per part del govern actual” amb una obra que “és determinant pel futur” de tota la Península Ibèrica. Segons Comas, els polítics “no compleixen regles econòmiques” sinó que “els interessos polítics treuen pes a la franja mediterrània per donar-lo al centre”.

En aquest sentit, el secretari general de la Federació d’Indústria de CC.OO. a Catalunya, Javier Pacheco, també entrevistat per La qüestió catalana el passat mes de febrer, mostrava la necessitat de “millorar la nostra gestió logística a través de terra, aire i del Corredor Mediterrani” perquè, al seu criteri, “encara hi ha mancances que impedeixen millorar la competitivitat de les empreses catalanes”.

Llavors, per què cap dels diferents partits polítics que han estat al capdavant del Govern espanyol ha prioritzat i lluitat pel tan reclamat Corredor Mediterrani durant tots aquests anys? I, per què quan alguns polítics catalans eren decisius a Madrid no van fer la pressió suficient per desenvolupar-lo? 

Pots enviar el teu comentari a: 
comentaris@laquestiocatalana.cat